موفقیت بزرگ در زمینه ی سلولهای بنیادی: درمان اختصاصی برای هر بیمار مبتلا به دیابت نوع 1

29 آوریل 2014- گروهی از محققین انستیتو بنیاد تحقیقات سلولهایی بنیادی در نیویورک NYSCFو مرکز پزشکی دانشگاه کلومبیا در نیویورک ادعا می کنند که اولین خط سلولی بنیادی اختصاصی بیمار را با دو مجموعه از کروموزوم بوجود آورده اند. این تحقیق از سال 2006 آغاز شد و بخشیاز تلاش برای ساخت خط های سلولهای بنیادی جنینی اختصاصی برای هر بیمار مبتلا به دیابت نوع1 بود.

فرآیندی که منجر به این ابداع گردید somatic cell nuclear transfer(SCNT) یا انتقال هسته ی سلولهای سوماتیک نام دارد دراین فرآیند سلولهای تخم نابالغ یا اووسیت لقاح نیافته را از یک دهنده دریافت و هسته ی سلولهای پوست بالغ گرفته شده از بیمار را به آن می افزایند.

آزمایشات سلول بنیادی در این پروژه ابتدا در دانشگاه هاروارد درکمبریج انجام گردید وتهیه ی بیوپسی از پوست بیماران درمرکز پزشکی دانشگاه کلومبیا صورت گرفت. جداسازی هسته از سلولهای پوست در آزمایشگاههای کلومبیا که بودجه ی آن توسط دولت آمریکا تأمین می شد، امکان پذیر نبود وبه عنوان یک راه حل انستیتوی  NYSCFکه درحال حاضر بزرگترین آزمایشگاه  سلولهای بنیادی را بطور مستقل درآمریکا داراست این کار را به عهده  گرفت، تا سال 2008 تمام آزمایشات  به آزمایشگاه NYSCFانتقال یافت زیرا درماساچوست قوانین محدود کننده ای برای استفاده از اووسیت وجود داشت و دانشمندان دانشگاه هاروارد قادر به این کار نبودند.

درگزارش اعلام شده توسط NYSCFاینطور گفته شد که برنامه ریزی مجدد سلولهای پوست گرفته  شده از بیماران  مبتلا به  دیابت  نوع 1 بروش SCNTمدت زیادی است که دنبال می شود اما پیشرفتی در این زمینه به دلیل مشکلاتی در گرفتن اووسیت برای این تحقیق وهمچنین اطلاعات ناقص درباره ی بیولوژی  اوویست انسانی صورت نگرفته است.

تولید سلولهای  بتا در آزمایشگاه راه حلی برای درمان دیابت نوع 1

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دچار کمبود انسولین شده و مقدار قند خونشان به دلیل فقدان سلولهای بتای تولید کننده ی انسولین بالا می رود. بنابراین چنانچه دانشمندان بتوانند سلولهای بتا را با  موفقیت از سلولهای بنیادی تولید و به بیمار دیابتی پیوند زنند دراین صورت یک روش درمانی جدید را ابداع خواهند کرد. از آنجائیکه سلولهای بنیادی از سلولهای پوست فرد بیمار تولید می شود بنابراین از نظر DNAبا سلولهای بیمار تطابق کامل دارد .

درسال 2011، دانشمندان اعلام کردند اولین خط سلول بنیادی جنینی را از پوست انسان بروش انتقال هسته تولید کردند. اما سلولهای بنیادی تهیه شده دارای سه مجموعه  از کروموزم  بودند و قابل استفاده به عنوان یک روش درمانی نبودند.

پیشرفت در زمینه ی  SCNTبه دلیل مشکلاتی در بدست آوردن تخمک برای تحقیقات  و همچنین درک ناقص بیولوژی اوویست با موانعی روبر بود.

اما بالاخره دانشمندان توانستند خط سلول بنیادی اختصاصی برای هر بیمار را با دو مجموعه از کروموزوم که تعداد طبیعی کروموزوم درسلولهای انسانی است تولید  کنند.

دکتر Dieter Egliو سرپرست این تحقیقات می گوید: از ابتدا، هدف این کار ساخت سلولهای بنیادی اختصاصی برای هر بیمار بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 بود  تا سلولهای از دست رفته بدلیل بیماری جبران گردد، با برنامه ریزی مجدد سلولها به مرحله ی پلوری پوتنت و ساخت سلولهای بتا، حال ما یک  قدم به درمان بیماران دیابتی از طریق تولید سلولهای بتای اختصاصی خود بیمار نزدیک تر شده ایم .

البته این پالیان تحقیقات نیست، موفقیت درتولید سلولهای اختصاصی برای هر بیمار تنها اتمام  مرحله ی اول این تحقیقات بود، قدم بعدی یافتن استراتژیهایی برای پیشگیری از حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا در بدن بیمار است.

 دکتر Leibelاز نویسندگان  این مقاله می گوید: این موفقیت  حاصل همکاری  بین سازمانی  بخش های علمی وبالینی با پشتیبانی تفکر انسان دوستانه است، دیدگاه های علمی و فنی نتیجه بخش، ما را یک قدم به ابداع  درمان جایگرینی سلول برای طیف  وسیعی از بیماریهای انسانی نزدیک تر کرد.

 در سال 2012 دانشمندان  گزارشی را در مجله ی PLOS Oneمنتشر کردند که در آن تبدیل سلولهای  بنیادی  در پانکراس  به سلولهای  بتا  اعلام شده بود.  دانشمندان ادعا کردند که در آینده ی نزدیک قادر به بازسازی مجدد سلولهای بتا در هر یک از بیماران  خواهند بود، آنها همچنین اعلام کردند تحقیقات بیشتر بروی این زمینه به درمان دیابت نوع1 منجر خواهد شد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/276094.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا